نتایج بررسی و تحقیقات صورت گرفته در مورد علل فنی ریزش موضعی محوطه ی پارکینگ فرودگاهی که توسط شرکت ساختمانی هلندی BAM در حال ساخت بود، منتشر شد. شرکت BAM در پی این حادثه که در قسمتی از سازه پارکینگ فرودگاه آیندهوون در تاریخ May 2017 حین احداث رخ داد، سازمان علمی- پژوهشی TNO هلند و همچنین شرکت مشاور Hageman را جهت بررسی علل آن به کار گماشت.
سیستم به کارگرفته شده در ساخت این پارکینگ، دال مجوف deck Bubble می باشد. این سیتم از صفحات بتنی پیش ساخته به همراه حباب های پلاستیکی سبک تشکیل می شود که پس از قرار دادن آن در محل، روی آن بتن ریزی صورت می گیرد.
نتایج بررسی های صورت گرفته حاکی از آن بود که مقاومت برشی کافی برای تحمل تنش های موجود در سطح مشترک صفحات بتنی پیش ساخته وجود نداشته، که این امر موجب کاهش ظرفیت سازه ای سیستم شده است. علاوه بر این، دمای بالای محیط در روز حادثه نیز از عوامل بروز این ریزش تلقی شده است.
همچنین تحقیقات انجام شده، عدم شناخت و دانش لازم مهندسین اجرایی و ناظر پروژه را نظر به اهمیت مقاومت برشی در چسبندگی صفحات بتنی پیش ساخته، نشان داد. الزامات و فرضیات مورد نیاز برای طراحی چنین سازه هایی در استاندارد NEN-EN 1992-1-1 و راهنمای مضاعف آن تشریح شده است.
شرکت BAM ، نتایج بررسی های صورت گرفته را در اختیار فرودگاه آیندهوون، انجمن ایمنی هلند و همچنین تمام گروه های صنعتی فعال در حوزه ساخت، قرار داد. اکنون تمام تیم های به کار گرفته شده در این پروژه، در پی اخذ تصمیمات لازم در مورد ادامه ساخت و همچنین اعلام مقصرین علل حادثه می باشند.
آقای Jaap Hazeleger سرپرست شرکت BAM این گونه توضیح داد،" خوشبختانه بروز چنین حادثه ای بسیار نادر و کمیاب است و باعث خرسندی است که بروز آن، موجب صدمات به نیروهای انسانی نشده است. با بررسی نتایج علل بروز حادثه به همراه مدیریت فرودگاه آیندهوون، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت."
ریزش سقف کوبیاکس ریزش سقف بابل دک اشکالات سقف کوبیاکس اشکالات سقف بابل دک معایب سقف کوبیاکس معایب سقف بابل دک
شرکت بین المللی کوبیاکس سوئیس Cobiax صاحب اختراع و صاحب امتیاز برند کوبیاکس در دنیا؛ طبق اعلامیه ای که در سایت خود منتشر نموده است نمایندگی خود را در کشور ایران از شرکت پارسمان سازه به شرکت دیگری در تبریز واگذار کرده است.
لذا از این پس شرکت HSSAS نمایندگی شرکت کوبیاکس ایران می باشد و سایر افراد و شرکت هایی که با نام و تکنولوژی کوبیاکس در ایران فعالیت می کنند معتبر نمی باشند.
لازم به ذکر است تکنولوژی سقف های دال مجوف کانتراس Contruss آخرین تکنولوژی از رده سقف های دال مجوف در دنیا می باشد که مزایای عمده ای نسبت به سیستم های پیش از خود از جمله کوبیاکس و یوبوت دارد. این تکنولوژی در کشور ایران به صورت انحصاری در اختیار شرکت مهندسی بهسازان می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید، آخرین لیست قیمت های فروش و مزایای سیستم دال مجوف کانتراس با شرکت مهندسی بهسازان تماس حاصل فرمایید.
کوبیاکس چیست؟ کوبیاکس ایران قیمت کوبیاکس فروش خرید کوبیاکس
سقف های کوبیاکس
کاهش هوا، با تاثیر مستقیم بر ساختار مولکولی پلاستیک های بازیافتی موجب شکننده شدن و ترد شکنی مواد پلاستیکی( brittle ) می شود. به همین دلیل استفاده از قالب های ماندگار دال مجوف پلاستیکی مانند یوبوت، کوبیاکس و . . . در هوای سرد و کاهش دما به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا در اثر نیروهای وارده به سرعت شکننده شده و در هنگام بتن ریزی شکسته و از بتن پر می شود.
متاسفانه در حال حاضر به جز تعداد محدودی قالب توپر دال مجوف، اغلب قالب های عرضه شده در کشور از مواد بازیافتی و شکننده ساخته می شوند که با اسامی تجاری یوبوت اصل، یوبوت اصلاح شده و . . . شناخته می شود.
به جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل کاهش مقاومت مواد پلاستکی در سرما به وبسایت دانشگاه ام آی تی MIT به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://engineering.mit.edu/engage/ask-an-engineer/why-do-plastics-get-brittle-when-they-get-cold/
به جهت تسریع در بتن ریزی و با توجه به ابعاد وسیع پلان و بتن ریزی گسترده در برج آرام، شرکت مهندسی بهسازان اقدام به استفاده از بوم های توزیع بتن Concrete Distributing Boom نموده است.
استفاده از این بوم توزیع بتن علاوه بر افزایش سرعت بتن ریزی، با داخل کردن لوله ترمی بتن درون مقطع ستون و دیوار از سقوط آزاد بتن بیش از فاصله یک متری و جداشدگی سنگدانه ها از ژل سیمانی ممانعت به عمل خواهد آورد.
لازم به ذکر است پروژه برج های آرام در مساحت تقریبی 34000 متر مربع و در 27 طبقه در یکی از بهترین مناطق شمال تهران با سیستم دال مجوف کانتراس در حال اجرا می باشد.
استفاده از سیستم دال کانتراس به جای سایر سیستم های دال مجوف مانند کوبیاکس و یوبوت موجب کاهش هزینه های اجرایی و طرح بهینه سازه گردیده است.
در پروژه تجاری برج آرام جهت اجرای درز بندی فونداسیون، بر اساس توصیه مبحث نهم مقررات ملی ساختمان از درز پلکانی با سطحی زبر جهت منتقل شدن مناسب نیروهای برشی فونداسیون و نیز آرماتورهای برش اصطکاکی طراحی شده برای نیروهای داخلی برشی فونداسیون استفاده شده است.
تصویری از درز پلکانی فونداسیون را در بالا مشاهده می کنید.
لازم به ذکر است سیستم سازه ای برج تجاری آرام دال مجوف با قالب های ماندگار کانتراس می باشد که استفاده از این سیستم سازه ای علاوه بر کاهش هزینه های اجرا، امکان افزایش دهانه ها را تا حدود 10 متر در یک سازه بلند مرتبه فراهم آورده است.
برج تجاری آرام در یکی از بهترین مناطق تجاری در شمال شهر تهران در 27 طبقه و زیر بنای حدودی 34000 متر مربع با سیستم دال مجوف دوپوش کانتراس در حال ساخت می باشد.
با استفاده از نتایج مدلسازی کامپیوتری انجام شده در یک دهانه مرسوم ساختمانی برای دال مجوف دوپوش و مقایسه آن با دال توپر هم ابعاد آن، نتایج زیر حاصل گشته است:
1) وزن مرده دال مجوف به میزان 35% کاهش یافته است.
2) تنش خمشی در دال مجوف تنها 6.43% کاهش یافته است.
3) مقاومت برشی دال مجوف حدود 10% کاهش یافته است که میتوان با آرماتورگذاری عمودی این عدد را بهبود بخشید.
در نهایت مشاهده میگردد که با وجود کاهش 35 درصدی وزن سقف، مقاومت برشی و خمشی دال با نسبت کمتری کاهش مییابد و مصرف بتن بهینه میگردد. همین امر دلیل اصلی گسترش استفاده از دال مجوف دوپوش در سطح دنیا میباشد.
* تعداد درجات نامعینی سقف:
در یک سازه نامعین تحت بار بایستی به تعداد درجات نامعینی مفصل پلاستیک تشکیل شود تا پس از آن سازه ناپایدار گردد. به همین دلیل آنچنان که میدانید افزایش تعداد درجات نامعینی هر سازهای موجب میشود که در هنگام گسیختگی، بواسطه بازتوزیع متناسب لنگر خمشی بین اتصالات، مقاومت سازه افزایش یابد.
در همین راستا دال مجوف کانتراس به صورت یکپارچه ریخته شده و این امر درجات نامعینی سقف را افزایش خواهد داد ولی از طرف دیگر تیرچه های سقف تیرچه بلوک به صورت دو سر مفصل اجرا میشوند و همین امر از مقاومت نهایی سقف میکاهد.
* افزایش طاقت (Toughness) سقف:
طاقت را در علم مقاومت مصالح مساحت زیر نمودار تنش-کرنش تعریف مینمایند که در واقع نشاندهندهی توانایی قطعه برای تغییر شکل میباشد. هرچه مقدار طاقت برای یک سازه بالا رود شکلپذیری سازه و به طبع آن عملکرد آن در هنگام زلزله بهبود خواهد یافت. افزایش شکلپذیری موجب باز توزیع لنگر شده و از فروریختن یک المان سازه به تنهایی جلوگیری مینماید.
خوشبختانه وجود جوفهای میانی درون دال مجوف کانتراس موجب میگردد، طاقت (toughness) سقف افزایش یابد ضمن اینکه مقدار بیشینه تنش نهایی تقریبا ثابت خواهد ماند. این مزیت در سایر سقفهای بتنی تو پور مثل سیستم دال و تیر وجود نخواهد داشت.
شرکت مهندسی بهسازان
سیستم سازه ای پیش تنیده به لحاظ اجرایی نیاز به استفاده از مصالح و کابل های با کیفیت و تست شده و نیز اکیپ اجرایی توانمند در پروژه دارد. بیشتر مشکلات اجرایی سیستم پیش تنیده در ضعف در هر یک از این دو سیستم می باشد. در ضمن سیستم پیش تنیده به دلیل نحوه توزیع بارها درون سقف دارای محدودیت هایی می باشد که به اختصار در عناوین ذیل به آن می پردازیم:
1- عدم امکان ایجاد بازشو های بزرگ و نا متقارن به دلیل تداخل با کابل های عبوری از داخل سقف
2- کاهش سرعت اجرا به واسطه زمان صرف شده جهت رسیدن بتن به مقاومت لازم جهت کشش کابل ها
3- نیاز به بازرسی در طول دوره بهره برداری به دلیل امکان افت و خزش کابل ها
4- عدم امکان ایجاد بازشوهای تاسیساتی پس از اجرا به دلیل امکان بریده شده کابل ها
این سیستم هم از نظر کارشناسان برتری دارد و هم از نظر مجریان جهت آشنایی و هماهنگی بیشتر با کارشناسان شرکت مهندسی بهسازان تماس حاصل نمایید.
با توجه به موارد ذکر شده و سایر مشکلات اجرایی از سیستم پیش تنیده بیشتر در ساخت پل ها و سازه های پیش ساخته بهره گرفته می شود و همچنمن برای اجرای در ساختمان های متعارف سیستم کانتراس نسبت به پیش تنیده برتری دارد.