به دلیل حذف ستون های میانی، تعداد پارکینگ های تامین شده در این سیستم دال مجوف نسبت به سیستم های سنتی پیشین، افزایش مییابد. این افزایش علاوه بر ایجاد ارزش مادّی، حرکت و گردش ماشینها در پارکینگ را تسهیل می نماید.
در برخی موارد، افزایش تعدادی پارکینگ موجب حذف یک طبقهی پارکینگ ساختمان و صرفه جویی بیشتر در هزینه ها می شود.
سقف دال مجوف کانتراس به دلیل داشتن تیرچههای متعامد I شکل، ممان اینرسی بسیار بالایی را برای سقف نسبت به سیستم های دال تخت و پیش تنیده و حتی وافل ایجاد می نماید. به طور کلی می توان سقف کانتراس را به نوعی یک خرپای توخالی بتنی نامید.
برهمین اساس صلبیت سقف بسیار زیاد بوده که علاوه بر کنترل بسیار مناسب ارتعاش و خیز، انتقال نیروهای زلزله را به عنوان دیافراگم صلب به خوبی انجام می دهد.
به عنوان مثال ضخامت این سقف در دهانه 11 متر تنها 35 سانتیمتر خواهد بود.
سیستم دال مجوف کانتراس در مقایسه با دال های توپر مشابه، وزن کمتری خواهد داشت. این کاهش وزن در برخی از انواع قالب ها تا حدود 50 % نیز بالغ می شود اما این کاهش وزن سختی دال را به میزان بسیار کمی کاهش می دهد و در نتیجه امکان افزایش سختی سقف بدون افزایش قابل ملاحظه در بار را ایجاد می نماید.
وزن کم دال های مجوف به همراه سختی بالا و رفتار دوطرفه این دال ها امکان ساخت دهانه های بلند را با ضخامت کم سقف فراهم می آورد.
سیستم دال مجوف کانتراس به دلیل داشتن حفرههای پلی استایرن میانی، عایق بسیار مناسبی در برابر انتقال صدای هوابرد می باشد. این کاهش انتقال صدا در مراکز آموزشی ، مذهبی، سالنهای اجتماعات و ... بسیار پر اهمیت است.
برای کاهش انتقال صدای کوبهای در همه ساختمان ها باید از عایق های صوتی پهن شده بر روی کف سازه استفاده نمود.
سیستم دال مجوف کانتراس با حذف تیرهای آویزدار و نیز کتیبه های بیرون زده از زیر سقف ، علاوه بر کاهش ارتفاع کلی ساختمان و مصالح مصرفی آن، نیازبه شاسی کشی برای سقف کاذب را در ساختمان مرتفع می سازد که این خود کاهش هزینهای مضاعف را برای ساختمان به ارمغان میآورد.
حذف تیرهای آویزدار موجب راحتی در عبور تاسیسات زیر سقف شده و هزینه های مربوط به آن را نیز کاهش خواهد داد.
استفاده از دال مجوف کانتراس علاوه بر کاهش میزان مصالح مصرفی (فولاد-بتن) در دهانه مشابه به دلیل رفتار دوطرفه سقف و توزیع متوازن نیروها در دو جهت طولی و عرضی ساختمان، هزینههای حین اجرا نظیر قالب بندی تیرها و کتیبه ها را نیز کاهش میدهد.
این سیستم نسبت به سیستمهای فولادی در دهانه های بلند کاهش هزینهای از 20 تا 70 درصد را به همراه دارد.
مرتبط: یوبوت،قیمت یوبوت،پروژهای یوبوت
به دلیل حذف ستون های میانی، تعداد پارکینگ های تامین شده در این سیستم دال، افزایش مییابد. این افزایش علاوه بر ایجاد ارزش مادّی، حرکت و گردش ماشینها در پارکینگ را تسهیل می نماید.
در برخی موارد، افزایش تعدادی پارکینگ موجب حذف یک طبقهی پارکینگ ساختمان و صرفه جویی بیشتر در هزینه ها می گردد.
با استفاده از دال مجوف کانتراس و بهرهگیری از عملکرد دو طرفه سقف و توزیع متوازن نیروها بین تکیه گاه ها و استفاده مناسب از دیوارهای برشی، آویز تیرها حذف شده و در نتیجه ضخامت سقف کاهش مییابد. به عنوان مثال برای دهانه 11متری، ضخامت سقف تنها 35 سانتیمتر میباشد.
به دلیل عملکرد دوطرفه سقف دال مجوف کانتراس، تیرهای آویزدار و سرستون ها از دال حذف شده که این امر باعث کاهش هزینه مربوط به قالببندی و نیز افزایش سرعت اجرا می گردد.
در ضمن حذف تیرهای آویزدار و سرستونها موجب کاهش هزینه های مربوط به اجرای سقف کاذب می گردد.
به دلیل عملکرد دوطرفه در سیستم سقف دال مجوف کانتراس به دلیل حذف تیرهای میانی، قالب بندی سقف بسیار ساده بوده و می توان آن را با بهرهگیری از اکیپ های آرماتوربند عادی اجرا نمود. در ضمن به دلیل حذف تیرها، تعداد خاموت ها و آرماتورهای تیر سقف کاهش یافته و در نتیجه سرعت اجرا افزایش می یابد. در این سقف برخلاف بسیاری از سقف های دال مجوف دوپوش اجرای بتن در یک مرحله بوده که از بروز درز سرد در سازه جلوگیری به عمل می آید.